Wat willen we uitstralen en doen we dat ook?

Wij geloven er in, dat een school onderscheidend kan zijn door de dingen te doen, die worden beloofd. ‘Veiligheid’ bijvoorbeeld, is pas geloofwaardig voor ouders en kinderen, wanneer hier zichtbaar op gestuurd wordt door alle mensen die te maken hebben met het primaire proces. Personeel en ouders. Zichtbaar door bijvoorbeeld actief en zichtbaar te surveilleren of regelmatig een artikeltje te schrijven over veiligheid. Of door ouders een tip van de maand te geven voor thuis rondom het thema. Een citaat van een leerkracht of een leerling.

Aan de andere kant merken wij dat de meeste scholen die wij bezoeken kei zijn in ‘vooral binnenskamers houden van de successen en sterktes’. Zij zijn meester in het vanzelfsprekend vinden van wat zij doen, ook de zaken die niet per se vanzelfsprekend zijn. Waar iemand goed in is, wordt al gauw ‘natuurlijk gedrag’ en daarmee vanzelfsprekend.  In dit artikel een aantal adviezen over hoe te laten zien wat je als school uit wilt stralen.

Weet wat je uit wilt stralen en zorg voor ‘bewijs’.

Als je veiligheid belangrijk vindt, stel dat samen in het team en/of met ouders vast en communiceer dat gericht en regelmatig. Zoek naar voorbeelden uit de dagelijkse praktijk waaruit blijkt dat veiligheid wordt nagestreefd en communiceer hierover. Streef actief met iedereen naar nóg meer veiligheid op alle vlakken en laat zien en weten wat je hebt gedaan. Wanneer men regelmatig ziet dat er in school veel wordt gedaan aan veiligheid, wordt je gewenste uitstraling ‘de veilige school’ geloofwaardig.

Ga bewust om met ambassadeurs

Zorg ervoor dat teamleden en ouders weten dat ze een ambassadeursrol hebben en dat de invulling van die rol een grote invloed heeft op het imago van de school. Dit kun je als directeur niet vaak genoeg zeggen/benoemen. Een keer vermelden in de nieuwsbrief is niet genoeg om teamleden en ouders gericht te houden. Het is dus goed om hier met regelmaat over te praten/schrijven. Zou blijven mensen zich bewust van hun rol als ambassadeur en het effect ervan.

Leer successen en anekdotes en herkennen in de dagelijkse praktijk

De dagelijkse praktijk, dáár draait het om. Die kleine dingen die je als leerkracht in je groep meemaakt, of met een ouder. Dat herkennen mensen, en draagt daardoor direct bij aan het beeld wat de ander heeft van je school. Door hier regelmatig met elkaar over te praten en successen op een vast moment te delen, gaan leerkrachten deze momenten steeds beter zien. Maak bijvoorbeeld tijdens elke teamvergadering even een ‘rondje successen en anekdotes’. Bepaal samen welke je gaat gebruiken in communicatie, zoals de website, klassenpagina of nieuwsbrief.

Een zekere basis vanzelfsprekend vinden

Dit lijkt tegenstrijdig aan wat we eerder stelden, maar is het niet. Door de vanzelfsprekendheid te benoemen, straal je kwaliteit uit. ‘Bij ons op school is het normaal dat wij elke nieuwe ontwikkeling evalueren’ is zo’n uitspraak. Door de vanzelfsprekendheid te benoemen, benadruk je de hoge standaard, waardoor je kwaliteit uitstraalt.

Wilt u de gewenste uitstraling van uw school meer body, handen en voeten geven? En wilt u dat het een stevige basis wordt voor het dagelijks handelen op uw school? Dan is onze dienst “visie in de vingers” wellicht wat voor uw school. Met het traject ‘visie in de vingers’ ontwikkelt uw team een nieuwe visie, of herijkt uw team de bestaande visie met een continue verbinding met de (dagelijkse) praktijk. De nieuwe visie heeft vanaf het eerste uur betekenis; teamleden vertalen deze door naar de praktijk en het eigen handelen. In het proces van visieontwikkeling worden, naast teamleden, ook ouders en eventueel leerlingen vanaf het begin betrokken. Zo ontstaat er direct een breed draagvlak.

 

Klik hier voor meer informatie