Valentijn 2017: een kans op verbondenheid en ambassadeurschap

Valentijn 2017: een kans op verbondenheid en ambassadeurschap!

Op 14 februari is het weer valentijn. Steeds meer mensen ‘doen eraan’. Binnen uw team zijn ongetwijfeld iloveschoolleerkrachten die er iets leuks van maken op die dag in privésfeer.

Wat ons betreft staat Valentijn voor aandacht. Aandacht voor elkaar in een liefdesrelatie, maar ook aandacht voor mensen die om een andere reden belangrijk voor je zijn. Het is in ieder geval een mooie aanleiding om weer eens stil te staan bij de mens achter de leerkracht!

Gebruik Valentijnsdag voor een moment van verbondenheid binnen het team: geef elkaar anoniem een compliment. De volgende toegankelijke werkvorm is gemakkelijk te gebruiken in een teamvergadering of tijdens de lunchpauze. We merken dat het onderlinge verbondenheid oplevert in het team, en dit past bij Valentijnsdag!

En je weet het: Teamleden die zich met de school en elkaar verbonden voelen, zullen waarschijnlijk een goede ambassadeur zijn voor de school!
Hieronder vind je een recept voor een handige manier om elkaar als collega’s te complimenteren.

Ingrediënten:

  • Etiketstickers met nummers (net zoveel als deelnemers) tip: cijfers groot schrijven!
  • Een groot flipovervel (en eventueel een standaard) waarop de complimenten geschreven kunnen worden. U kunt de flipover ‘omgekeerd’ neerzetten zodat iedereen ‘anoniem’ een compliment kan noteren.


Werkwijze:

  • Geef bij binnenkomst iedereen een sticker met een nummer en zeg daarbij dat uitleg later volgt
  • Iedereen schrijft (anoniem) een compliment op een vermeldt daarbij het nummer voor wie het compliment is bedoeldEen compliment is persoonlijk: Indien iemand onderdeel is van een team geef dan de personen die het team zo veel mogelijk individuele (en concrete) complimenten. Een compliment als: “Dat hebben jullie goed gedaan” is aanzienlijk zwakker dan een persoonlijk compliment.
    Een compliment is oprecht: Zorg ervoor dat je meent wat je zegt.

Veel plezier!!!

Twanny en Sandra van PR-factor