De communicatiethermometer
Scholen vinden de samenwerking met en betrokkenheid van ouders meestal heel belangrijk. Soms zijn er een paar ouders die de boventoon voeren, ze vinden dat de school niet goed communiceert en laten dat regelmatig horen. Daardoor ontstaat veel ruis en scheve beelden over de communicatie met ouders. Wat ouders écht vinden van de wijze van communiceren raakt op de achtergrond. Om de kwaliteit van de communicatie te onderzoeken, hebben we gezocht naar een laagdrempelig middel nl. een schoolrapport.
Aanpak
We maken geen gebruik van een digitale enquête (respons hiervan is vaak maximaal 20%), maar van een papieren rapport dat het oudste kind van het gezin wordt meegegeven. Aan de ouders wordt gevraagd om dit rapport in te vullen en weer mee terug naar school te geven. Het streven is dat 100% van de ouders het rapport invult zodat het beeld dat ontstaat ook echt betrouwbaar is. De reacties en opmerkingen worden verwerkt in een (communicatie-) advies aan de school.
De ervaring leert dat de respons hoger ligt dan 60%. De vragen en/of stellingen worden in overleg met de school opgesteld. Uiteraard nemen we een opmerkingenveld op en indien gewenst een kindvraag om de betrokkenheid van de kinderen en dus de respons te verhogen.
Het verdient aanbeveling bij de opstelling van het rapport ouders te betrekken, van de MR of Ouderraad of ouders die hiervoor belangstelling hebben. PR-factor levert een instructie voor het hele proces.
Wat bieden we?
PR-factor onderzoekt de communicatie van de school met ouders op vier onderdelen:
- Eerste indruk en welkom (van kinderen en ouders).
- De informatievoorziening via de diverse communicatiekanalen.
- De waardering van de in gebruik zijnde communicatiemiddelen.
- De persoonlijke communicatie (van directeur, teamleiders, leerkrachten, IB’ers). Zoals we weten is dit de communicatie die het meest effectief is, zowel in positieve als in negatieve zin.
Wat zijn de resultaten?
De school krijgt een evenwichtig beeld van hoe ouders de communicatie met de school ervaren. PR-factor maakt bovendien op basis van de onderzoeksresultaten en de analyse daarvan een communicatierapport. Wat kan er beter of anders? Het biedt de school bruikbare adviezen om de communicatie te verbeteren of te wijzigen op basis van objectieve gegevens.
Wat zijn de voorwaarden?
- Bereidheid van de school om haar communicatie te laten onderzoeken.
- Inzet om de rapporten te verspreiden en in te nemen en de kinderen stimuleren om de rapporten aan hun ouders te geven.
Voordelen
- Door de inzet van de kinderen wordt de enquête laagdrempelig.
- De hoge respons maakt dit onderzoek waardevol.
- De school krijgt concrete handvatten voor de verbetering van de communicatie/ het beleid.
- Ouders en kinderen voelen zich serieus genomen waardoor de betrokkenheid van ouders toeneemt
Inclusief
- Overlegmomenten met directie/school, instructie proces
- Uitvoering onderzoek en rapportage
- Communicatie-aanbevelingen
- Communicatieberichten over het proces
Exclusief
- Gedrukte rapporten
- Reiskosten PR-factor
Prijs
Afhankelijk van de grootte van de school.
Als je meer wilt weten over deze communicatiethermometer, mail of bel dan naar PR-factor: info@prfactor.nl of 06-29445386.