Artikel 1 Algemeen
In de leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtnemer: PR-factor
- Opdrachtgever: de partij die de opdracht geeft betreffende de uitvoering van werkzaamheden of het leveren van producten of diensten door PR-factor.
- Afnemer: betrokken(n) voor wie werkzaamheden worden verricht in opdracht van opdrachtgever.
- Offerte: schriftelijke aanbieding van werkzaamheden, producten en/of diensten op basis van een gerichte vraag van een potentiële opdrachtgever.
- Opdracht: een door de opdrachtgever geaccordeerde aanbieding of offerte van de opdrachtnemer.
- Deelnemer: een persoon die zich voor een open activiteit heeft ingeschreven.
- Open activiteit: een activiteit waaraan iedereen kan deelnemen of waarvan iedereen gebruik kan maken die voldoet aan de door opdrachtnemer gestelde criteria, ongeacht de organisatie waar betrokkene werkt.
- Gesloten activiteit: een activiteit die wordt georganiseerd voor medewerkers uit een organisatie of een beperkt aantal met name genoemde organisaties.
- Materialen: alle systemen, modellen, schemau2019s, programmau2019s, documentatie, werkinstructies en dergelijke op informatiedragers die in verband met de overeengekomen te verrichten prestaties door opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld.
- WRS: overheidssubsidie in het kader van de Wet Regeling Schoolbegeleiding.
- Hulpmiddelen: alle middelen die noodzakelijk zijn om de werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren.
Artikel 2 Toepasselijkheid
Deze voorwaarden gelden voor iedere opdracht en iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
Voor zover van toepassing, voert opdrachtnemer werkzaamheden uit binnen de kaders van de NIP/NVO beroepscode, overeenkomstig het protocol uitvoering onderzoek.
Artikel 3 Totstandkoming van de opdracht
De opdracht komt tot stand op het moment dat de door opdrachtnemer en opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen. Zolang de bevestiging niet retour is ontvangen terwijl de vermelde offertetijd is verstreken, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de geoffreerde capaciteit elders in te zetten. De opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de opdracht juist en volledig weer te geven.
Opdrachtnemer is slechts gebonden aan een aan hem verstrekte opdracht wanneer deze van de zijde van de opdrachtnemer is ondertekend door de directeur of een daartoe gemandateerd lid van het managementteam.
De opdrachtgever staat ervoor in dat degene die namens hem ondertekent daartoe bevoegd is.
Artikel 4 Auteursrecht
Het auteurs- en publicatierecht op alsmede het eigendom van door opdrachtnemer ter beschikking gesteld materiaal berust bij de opdrachtnemer.
Overdracht van auteursrecht of eigendom kan slechts schriftelijk in overeenstemming tussen partijen geschieden. Verveelvoudigen, openbaar maken, ter beschikking stellen aan derden of kopiëren is alleen toegestaan met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer.
Voor elke in strijd met deze bepaling verrichte handeling is de opdrachtgever een gefixeerde boete verschuldigd van €10.000,– onverminderd het recht van de opdrachtnemer aanspraak te maken op volledige schadevergoeding. Indien er in strijd met deze bepaling toch gebruik wordt gemaakt van bedoelde materialen is opdrachtgever volledig aansprakelijk voor de daardoor eventueel ontstane directe of indirecte schade.
Artikel 5 Grondslag en uitvoering van de opdracht
Offertes van de opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat er voor in, dat hij naar beste weten daarbij alle essentiële informatie voor de opzet en uitvoering van de opdracht heeft verstrekt.
Alle werkzaamheden, producten en diensten die door opdrachtnemer worden geleverd, worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Deze verplichting heeft het karakter van een inspanningsverplichting, omdat het bereiken van het beoogde resultaat niet kan worden gegarandeerd.
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de verleende opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht. Opdrachtnemer laat werkzaamheden niet uitvoeren door (een) perso(o)n(en) t.a.v. wie opdrachtgever expliciet, schriftelijk en beargumenteerd heeft kenbaar gemaakt deze niet te wensen.
Indien opdrachtnemer derden bij de uitvoering wenst te betrekken, zal hij daartoe slechts overgaan na daarover met opdrachtgever overeenstemming te hebben bereikt. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op de opdrachtgever.
Artikel 6 Geheimhouding
Tenzij er sprake is van een wettelijke- of beroepsplicht tot bekendmaking, is opdrachtnemer verplicht tot geheimhouding tegenover derden.
Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijk toestemming is verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken.
Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde derden.
Artikel 7 Informatie / hulpmiddelen / werkruimten / medewerkers
Opdrachtnemer is vrij in de keuze van hulpmiddelen en werkruimten, tenzij anders is overeengekomen.
In afwijking van het in artikel 7.1. bepaalde zal opdrachtgever de voor de werkzaamheden benodigde hulpmiddelen en werkruimten kosteloos ter beschikking stellen indien de uitvoering van de overeenkomst dit noodzakelijk maakt of de uitvoering van de opdracht bij opdrachtgever en/of afnemer plaatsvindt.
Opdrachtgever verstrekt tijdig alle documenten en gegevens die opdrachtnemer nodig heeft om de opdracht goed en volgens tijdsplanning te laten verlopen.
Opdrachtgever zorgt voor tijdige terbeschikkingstelling van (een) perso(o)n(en) van de eigen organisatie, die bij de opdracht betrokken zijn.
Artikel 8 Personeel en overmacht
Gemaakte afspraken kunnen tot 2 werkdagen voorafgaande aan de afspraak worden afgezegd, zonder dat daarvoor kosten worden berekend. Daarna worden de geplande uren in rekening gebracht, behoudens in gevallen van aantoonbare overmacht.
Overmacht in de zin van dit artikel duidt op omstandigheden, die het uitvoeren van de opdracht verhinderen en die niet zijn toe te rekenen aan opdrachtnemer of aan opdrachtgever. Hieronder zijn onder andere begrepen: gehele of gedeeltelijke werkstakingen, ziekte en ongevallen van de bij uitvoering van de opdracht betrokken personen handelend namens of vanwege opdrachtnemer en/of opdrachtgever, brand, storingen aan en verlies van niet vervangbare apparatuur of hulpmiddelen.
Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer en/of opdrachtgever tot uitvoering van de opdracht opgeschort. Indien de periode van overmacht langer duurt dan 4 weken zijn beide partijen bevoegd de opdracht te ontbinden, zonder dat er een verplichting tot schadevergoeding ontstaat. Indien lid 3 van dit artikel van toepassing is, bestaat de bevoegdheid aan de zijde van opdrachtgever tot ontbinding ingevolge de twee voorgaande zinnen niet verder dan gedeeltelijke ontbinding van de werkzaamheden die (nog) niet zijn verricht.
Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is opdrachtnemer gerechtigd het reeds gepresteerde dan wel te presteren deel afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever is verplicht deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke opdracht.
Indien in de opdracht de naam van een medewerker is opgenomen is opdrachtnemer gerechtigd na overleg met opdrachtgever een andere gekwalificeerde medewerker de werkzaamheden (mede) te laten uitvoeren, indien dit voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is, zonder dat deze wijziging recht geeft op ontbinding van de opdracht.
Een wijziging van uitvoerder kan op verzoek van opdrachtgever in overleg met opdrachtnemer plaatsvinden.
Artikel 9 Wijziging van de opdracht c.q. meer- of minderwerk, toepasselijkheid BW, artikel 7:408, lid 1
Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien partijen tussentijds overeenkomen de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of te wijzigen.
Indien de tussentijdse wijziging de overeengekomen prijs beïnvloedt, zal opdrachtnemer dit opdrachtgever zo spoedig mogelijk melden.
Indien een tussentijdse wijziging in de opdracht of opdrachtuitvoering ontstaat door toedoen van opdrachtgever, zal opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen indien de kwaliteit van de dienstverlening dit vergt.
Indien zo een aanpassing leidt tot meerwerk, zal dit als aanvullende opdracht aan opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd.
Opdrachtgever doet afstand van zijn recht ingevolge artikel 7:408 lid 1, BW om de opdracht te allen tijde op te kunnen zeggen. Opdrachtgever is gebonden aan de in de opdracht vastgelegde duur van de werkzaamheden.
Artikel 10 Betaling
In de opdracht wordt aangegeven of de prijs ineens dan wel in termijnen zal worden voldaan. Indien zulks niet is aangegeven, gelden de betalingscondities zoals die in deze leveringsvoorwaarden zijn opgenomen.
Opdrachten tot een bedrag van € 5.000,– worden gefactureerd bij aanvang van de werkzaamheden. Opdrachten hoger dan € 5.000,– met een doorlooptijd minder dan 6 maanden, worden in twee gelijke termijnen gefactureerd, waarbij de 1e termijn bij aanvang van de werkzaamheden, de 2e termijn halverwege de opdracht. Na oplevering vindt eventueel een eindafrekening plaats onder verrekening van de gefactureerde bedragen.
Opdrachten hoger dan € 5.000,– met een doorlooptijd langer dan 6 maanden worden per kwartaal op voorschotbasis gefactureerd. Na oplevering vindt eventueel een eindafrekening plaats onder verrekening van de gefactureerde bedragen.
Verschuldigde deelnemersbijdragen voor open activiteiten worden voorafgaande aan de activiteit gefactureerd, of via automatische incasso geïncasseerd.
Betalingen dienen te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum. Elke factuur wordt als een aparte vordering beschouwd. Na het verstrijken van de betalingstermijn van 30 dagen is opdrachtgever in verzuim zonder dat daartoe nadere ingebrekestelling is vereist.
In geval en/of in zoverre de prijs door opdrachtgever kan worden verrekend met het door de gemeente op basis van de WRS beschikbaar gestelde budget, zal deze verrekening geschieden tussen gemeente en opdrachtnemer op basis van de door de accountant goedgekeurde jaarrekening. In dit geval zijn, in afwijking van artikel 9, vorderingen wegens meer- of minderwerk door toedoen van opdrachtgever uitgesloten.
Ingeval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.
Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitenrechtelijke (incasso) kosten, die opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-nakoming door opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen, komen ten laste van opdrachtgever.
Artikel 11 Gebreken, klachtentermijn
Opdrachtgever dient terstond na de uitvoering van de opdracht het resultaat te (laten) onderzoeken. Hierbij dient opdrachtgever na te gaan of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt. Indien opdrachtgever gebreken constateert, dient hij deze binnen 30 dagen na de laatste dag van de uitvoering van de opdracht schriftelijk aan opdrachtnemer te melden. Indien een dergelijke melding niet binnen de aldus bedoelde 30 dagen wordt gedaan, wordt opdrachtgever geacht in te stemmen met de staat waarin en de wijze waarop de opdracht is uitgevoerd en vervalt het recht op reclame.
Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
Artikel 15 is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 12 Ontbinding van de overeenkomst
Indien opdrachtgever de opdracht annuleert of de diensten c.q. producten weigert af te nemen dan is deze verplicht de door opdrachtnemer reeds aangeschafte materialen en overige werkelijk gemaakte kosten te vergoeden. Daarnaast is opdrachtgever verplicht opdrachtnemer te vrijwaren tegen vorderingen van derden als gevolg van de annulering.
De vordering van de opdrachtnemer op de opdrachtgever is onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
indien de opdrachtnemer na het sluiten van de overeenkomst, omstandigheden ter kennis komen die de opdrachtnemer gerede twijfel geven dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichting zal voldoen; indien de opdrachtnemer de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uit blijft dan wel onvoldoende is.
In de in het eerste lid genoemde situaties is opdrachtnemer bevoegd verdere invoering van de overeenkomst op te schorten dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, een en ander onverminderd het recht van de opdrachtnemer schadevergoeding te vorderen.
Artikel 13 Open activiteiten
Opdrachtnemer kondigt open activiteiten aan, onder meer publicaties. De prijzen, plaatsen en data daarin genoemd zijn onder voorbehoud en kunnen, wanneer omstandigheden daartoe aanleiding geven, worden gewijzigd.
Een open activiteit vindt slechts doorgang indien er voldoende aanmelding is, dit ter beoordeling van opdrachtnemer. Opdrachtnemer heeft het recht een deelnemer te weigeren indien deze niet voldoet aan door opdrachtnemer gestelde toelatingscriteria.
Opdrachtnemer beslist in principe vier weken voor de aanvangsdatum over het al dan niet doorgaan van een activiteit; opdrachtnemer behoudt echter het recht om deze beslissing te verschuiven naar twee weken voor de aanvangsdatum.
Indien een activiteit geen doorgang vindt, zal er restitutie van het reeds betaalde deelnemersgeld plaatsvinden.
Indien het voor een docent door overmacht onmogelijk is een activiteit te verzorgen, zal opdrachtnemer trachten een vervangende docent in te zetten. Indien dit echter niet mogelijk is, behoudt opdrachtnemer het recht om de activiteit naar een ander tijdstip te verplaatsen. In dat geval is de deelnemer gerechtigd om kosteloos te annuleren.
Opdrachtnemer heeft het recht om de docenten en de cursusleiding te wijzigen nadat de namen bekend zijn gemaakt. De deelnemer kan aan deze wijziging geen rechten ontlenen de inschrijving te annuleren, tenzij aan de bepalingen omtrent annulering in dit artikel door de deelnemer wordt voldaan.
De deelnemer heeft tot vier weken voor de geplande aanvangsdatum de gelegenheid om zijn aanmelding schriftelijk te annuleren. Indien de annulering plaatsvindt binnen vier weken tot één week voor de geplande aanvangsdatum is de deelnemer een administratievergoeding van u20ac 50,= verschuldigd, eventueel verhoogd met de werkelijk door opdrachtnemer gemaakte kosten. Indien annulering plaatsvindt binnen één week voor de geplande aanvangsdatum, is de deelnemer de volledige kosten verschuldigd.
De ingeschreven deelnemer heeft het recht een vervangende deelnemer te laten meedoen aan de activiteit, mits deze voldoet aan de door opdrachtnemer gestelde toelatingscriteria. Indien de deelnemer van deze mogelijkheid gebruik maakt, dan dient opdrachtnemer voor aanvang van de activiteit schriftelijk op de hoogte te worden gesteld.
Indien opdrachtnemer de beslissing over het al dan niet doorgaan van een activiteit heeft opgeschort tot twee weken voor de aanvangsdatum, heeft de deelnemer het recht om de inschrijving kosteloos te annuleren tot het moment dat opdrachtnemer besluit tot het doorgaan van die activiteit.
Indien opdrachtnemer de geplande aanvangsdatum verandert, opschort dan wel vervroegt, heeft de deelnemer het recht om de inschrijving kosteloos te annuleren, onder voorbehoud dat de annulering binnen twee weken na bekendmaking van de verandering door opdrachtnemer moet zijn ontvangen.
Indien een deelnemer door overmacht een belangrijk deel van een bepaalde activiteit heeft moeten verzuimen, krijgt deze de gelegenheid om bij de eerstvolgende gelijksoortige activiteit het verzuimde deel in te halen zonder dat daarvoor een vergoeding verschuldigd is. Deze mogelijkheid geldt alleen als de deelnemer aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld zijn verblijfskosten, aanschafkosten van voorgeschreven literatuur en examen/tentamengelden voor rekening van de deelnemer.
Artikel 14 Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de kosten, schaden en interesten die mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van:
Overmacht, zoals verder in deze voorwaarden is omschreven; Daden of nalatigheid van opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen die door of vanwege hem te werk zijn gesteld; Daden van opdrachtnemer, diens ondergeschikten, dan wel personen die door of vanwege hem te werk zijn gesteld, anders dan door opzet of grove schuld.
Opdrachtnemer aanvaardt aansprakelijkheid voor schade als gevolg van de uitvoering van de overeenkomst, door haar aangericht aan werkruimtes, apparatuur, hulpmiddelen, materiaal en eventuele overige zaken die eigendom zijn van opdrachtgever of derden, indien en voor zover deze aansprakelijkheid door haar verzekering wordt gedekt en tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering.
Opdrachtnemer zal nimmer gehouden worden zijn geleden bedrijfs- en/of gevolgschade van opdrachtgever te vergoeden.
Artikel 15 Geschilbeslechting
Indien geschillen voortvloeien uit de opdracht, zal door opdrachtgever en opdrachtnemer in overleg een arbitragecommissie ingesteld worden, bestaande uit één persoon namens opdrachtgever, één persoon namens opdrachtnemer en een in overleg aan te wijzen onafhankelijke derde.
Indien over de geschilbeslechting op de wijze als in lid 1 bepaald door partijen geen overeenstemming wordt bereikt, dan wel indien één of beide partijen geschilbeslechting aldus ongewenst achten, zullen alle geschillen welke mochten ontstaan naar aanleiding van tussen partijen aangegane opdracht, dan wel van nadere opdrachten die daarvan het gevolg mochten zijn, worden beslecht overeenkomstig het reglement van het Nederlands Arbitrageinstituut. Het scheidsgerecht zal bestaan uit drie arbiters.
Artikel 16 Overname personeel
Geen van partijen mag tijdens de uitvoering van de opdracht en binnen één jaar na beëindiging van de opdracht personen die vanuit de wederpartij betrokken zijn of betrokken zijn geweest bij de uitvoering van de opdracht in dienst nemen of met deze personen over indiensttreding onderhandelen anders dan in overleg met wederpartij.
Artikel 17 Toepasselijk recht
Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 18 Klachtenbehandeling
Indien de opdrachtgever een klacht heeft over de uitvoering van de overeenkomst en deze klacht geen gebrek betreft zoals bedoeld in artikel 11, is de klachtenregeling van de opdrachtnemer van toepassing.
Artikel 19 Wijziging van voorwaarden
Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van in werking treden. Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan opdrachtgever toezenden. Indien geen tijdstip van in werking treden is medegedeeld, treden de wijzigingen jegens opdrachtgever in werking zodra de wijziging is medegedeeld.
In afwijking van het gestelde in het voorgaande lid zullen wijzigingen in deze voorwaarden niet van toepassing zijn op lopende overeenkomsten.