Een stralende school met een aantrekkelijk gebouw!

Een aantal zaken ligt voor de hand wanneer we het hebben over een aantrekkelijk gebouw. Een gebouw dat netjes in de fris ogende verf zit, opgeruimd en fris is, ruim van opzet is, oogt al snel aantrekkelijk en zorgt voor een prettig, open gevoel bij ouders. Daarnaast geven wij hier drie aandachtspunten waar u specifiek richting ouders op kunt letten.

De gewenste uitstraling

Als u weet wat u uit wilt stralen als school, dan kunt u hier gericht aan werken bij de inrichting en aankleding van het gebouw. Vindt u openheid belangrijk? Laat dan deuren open of zorg ervoor dat men in het lokaal kan kijken. Wilt u creativiteit laten zien? Zorg voor diverse plekken in de school waar u werk van kinderen prominent tentoonstelt, bijvoorbeeld op sokkels. Bekijk uw school eens met in uw achterhoofd deze gewenste uitstraling. Wat zou u anders doen?

U wilt natuurlijk dat ouders zien dat u een nette, professionele organisatie bent. Zorg daarom voor een opgeruimde school. Een rugzak of jas op de grond is niet zo’n probleem, maar die kast waar al jaren dezelfde lege bakjes en oude mappen op staan te verstoffen, kunt u beter leegruimen.

Samen verantwoordelijk voor het gebouw. Ambassadeurschap.

Zoveel mensen, zoveel verschillen. Ook uw team heeft gestructureerde en chaotische mensen. Het is niet realistisch om elke klas even spik en span aan te willen treffen. U kunt echter wel met uw team nadenken over een bepaalde basis. Moeten leerkrachten alles van het bureau af hebben gehaald na een werkdag, of mag er iets op liggen? Welke indruk zouden ouders mogen krijgen van de school? Hoe denken mensen daar zelf over? Wat heeft men nodig? Door hierover in gesprek te gaan, ontstaat er een bewustwording. Niet het resultaat van het gesprek, maar deze bewustwording is van belang. Laat teamleden ook eens bij elkaar in de klas en gang kijken, en laat ze een tip en een top opschrijven van elkaar. Door dit een keer of vier per jaar te doen, steeds andere teamleden bij elkaar te laten kijken, wordt het langzaam maar zeker een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Hoe kan ik communiceren met ouders in het gebouw?

Veel scholen hebben ergens in de gang of in de hal een prikbord hangen, waar informatie te vinden is voor ouders. Dit is een manier om met ouders te communiceren. Ook zien we steeds vaker dat scholen hiervoor een digitaal bord of een scherm gebruiken waar mededelingen op worden getoond. Daarnaast hangen er bij de groepen vaak diverse brieven gericht aan ouders.

Voor alle communicatiemiddelen in de school aan ouders geldt: zorg met regelmaat voor nieuwe, relevante informatie. Wanneer jaar in jaar uit dezelfde posters op het prikbord hangen, kijken ouders er niet meer op. Ook geldt voor alle informatie: overdaad schaadt. Wanneer er te veel aandachttrekkers aan een raam hangen, kijken ouders er niet meer naar. Door alles belangrijk te maken, wordt niets belangrijk.

Een mooie manier om zo’n bord actueel te houden, is om ouders of leerlingen een rol te geven in het vullen van het bord. “Voor ouders, door ouders” bijvoorbeeld. Het bord kan fungeren als prikbord voor advertenties en geboortekaartjes, maar ook voor fotomateriaal of informatie over de eerstvolgende ouderavond.

 De sleutel voor een leven lang leren (Chantal van Ophuizen, Thuisklas).

De afgelopen jaren ben ik door heel wat schooldeuren naar binnen gegaan. Maar hoe belangrijk is nu eigenlijk zo’n schooldeur? Misschien is een schooldeur wel één van de belangrijkste punten van een school.

Het geeft je toegang tot:

  • Een leven lang leren.
  • Een nieuwe plek voor minimaal de komende 8 jaar.
  • En tweede thuis.
  • En plek waar ik ook mijzelf mag en kan zijn
  • Een plek waar ik vrienden voor het leven ga maken
  • Een plek waar mijn basis begint
  • Een plek waar ik graag wil zijn
  • Een plek waar ik mij veilig voel
  • Een plek waar ik plezier kan maken
  • … en nog zoveel meer…

Dat betekent nogal wat, zo’n deur! Ik denk dat er te weinig stil gestaan wordt bij deze deur. De buitenkant van het gebouw moet je in eerste instantie al naar die deur toe lokken. En als je dan bij de deur staat, dan moet het zo zijn dat je maar een keus hebt en dat is: Hier wil ik naar binnen en voorlopig niet meer weg!

Eenmaal binnen wil je je meteen thuis voelen. Er moet sfeer, herkenning, rust en warmte zijn. Het moet nieuwsgierigheid opwekken. Het moet ontdekkend en uitdagend zijn. Je wilt in een opgeruimd en gezellig gebouw zijn waarin je aan alles voelt en ziet dat het er fijn is. Vergeet niet, dat ouders hun kostbaarste bezit iedere dag weer naar deze schooldeur brengen. Ouders willen het beste voor hun kind en geven de school het vertrouwen het beste uit hun kind te halen. Dus zorg nu ook eens goed voor deze deur. Maak het aantrekkelijk. Als je dat voor ogen hebt, dan zal de schooldeur de sleutel zijn voor een leven lang leren van kinderen!

TIP: 20-4 en 18-5 Praktische themabijeenkomst: “De uitstraling van het gebouw en de inrichting”

Het gebouw en de inrichting van de school dragen onbewust bij aan de beeldvorming van de ouder over de school. De ouder ervaart rust, bedrijvigheid, inrichting. Maar ook graffity of toiletgeurtjes dragen bij aan het beeld, of beter gezegd het gevoel dat de ouder krijgt bij de school. Het is daarom belangrijk om aandacht te schenken aan de uitstraling van het gebouw. In deze workshop leren deelnemers:

  • Welke factoren in het gebouw en de inrichting een rol spelen bij de ervaring en beleving van de ouder
  • Hoe zij met behulp van kleine aanpassingen de uitstraling van hun eigen gebouw en inrichting kunnen verbeteren
  • De workshop staat bol met praktische ideeën en toepassingen

Meer informatie en inschrijven