Drie tips voor een goede relatie met partners IKC

Steeds meer basisscholen worden onderdeel van een integraal kindcentrum. Partners zijn vaak de peuterspeelzaal en kinderopvang, een basisschool en, in het geval van een bredere wijkfunctie kunnen ook andere partners zijn gehuisvest, zoals het consultatiebureau. Partners binnen een IKC kunnen belangrijke ambassadeurs zijn van de school. Wij geven daarom drie tips om de samenwerking in te zetten bij het onderhouden van de relatie met deze partners, zodat zij positieve ambassadeurs kunnen worden voor de school. In dit artikel beperken wij ons tot de partners die ’toeleverancier’ kunnen zijn voor de school: de peuterspeelzaal en de kinderopvang.

Tip 1: Doe gezamenlijke activiteiten.

Samen iets doen bestendigt de relatie en maakt relatief onbekend meer bekend. Je kunt bijvoorbeeld beginnen om samen vieringen te vieren, of een gezamenlijke activiteit rondom de jaargetijden. Of iets intensiever: ontwikkel een aantal activiteiten rondom een gezamenlijke ontwikkelingslijn. Of doe aan collegiale consultatie en laat personeelsleden eens per twee maanden bij elkaar kijken aan de hand van een kijkwijzer, die natuurlijk met elkaar is ontwikkeld.

Tip 2: Zorg voor structurele ontmoetingsmomenten, informeel en formeel.

Plan bijvoorbeeld eens per kwartaal een gezamenlijke workshop met gezamenlijke lunch. Zorg er bij deze activiteiten voor dat de verschillende teams goed gemixt worden en dat teamleden zich niet kunnen verschuilen bij de geijkte groepjes.

Tip 3: Breng de partners op de hoogte van hetgeen jullie mee bezig zijn en vraag hen di ook terug te doen.

Interesse voor elkaar is wezenlijk bij een gezonde relatie. Je zou ook een stapje verder kunnen gaan en een gezamenlijke nieuwsbrief kunnen maken naar alle ouders. Zou is iedereen op de hoogte van elkaar: personeelsleden en ouders!